Jens med fin Singø laks

Singø 2010

Fisketur til Singö sommeren 2010

Efter sidste års succes tur til Singö skulle jeg være der i 2 uger i år. Den første uge med Klaus Vestergård og anden uge med Frank Wassmann.

Afsted mod Singö små 200 km nord for Stockholm, vi har hytterne fra lørdag til lørdag, men vi kunne først køre mandag, så den første uge bestod af 4 dage.

Men vi var kun lige kommet over broen, da der var motorproblemer. Vi fandt et Suzuki, som kunne fortælle os at brændstof filtert var utæt så vi kunne ikke køre videre. Værkstedet kunne ikke skaffe et nyt filter før om torsdagen. Så vi fik gang i telefonerne og den bedste løsning blev at leje en bil på værkstedet og hente et nyt filter hos Suzuki amager, tirsdag morgen.

Slukøret kørte vi hjem igen, men kunne lige så godt benytte tiden til en medetur i Lergravene hvor vi så fangede nogle suder. Så op tidlig tirsdag morgen, hente brændstof filteret på amager, og over broen igen igen til Suzuki i Svedala, de skiftede filteret på en halv time, så kl. 9.15 afsted mod Singö, hvor vi ankom ca. kl 20.30 - for sent til at søsætte.

Det viste sig at være ok, onsdag morgen blæste det 7 m/s fra nord. Båden blev søsat og kursen sat mod fiskestedet kl. 12.30. Onsdag var vores maddag, så kl. 19.00 begyndte vi at rigge af, havede lige fået blylodet op på downriggeren, da en knarre pludselig gik på fuld tryk, det var anden yderste plannerstang belastet med 30 g bly i min side. Hurtigt resten af grejet ind og efter en fin fight, hvor fisken flere gange tog udløb under båden, kunne Klaus nette en fin laks på 5,5 kg. Perfekt start på fisketuren for det var jo min fødselsdag.

Torsdag blæste det så igen om morgen, men fik en halv fiskedag, men 0 - tur.

Fredag, fint vejr, men trægt fiskeri, vandt var koldt og uklart, atter en 0 - dag, synd for Klaus, hans sidste fiskedag, han skulle flyve hjem lørdag formiddag.

Fik afleveret Klaus i lufthavnen, lørdag og i mellemtiden var Frank ankommet, men ikke noget fiskeri den dag da det blæste for meget.

Søndag var det fint vejr, og efter et par timers  fiskeri var en laks der huggede i min side. En ok fisk på 6,5 kg.

Mandag blev det så Franks tur til at få fisk og han holdte sig ikke tilbage, efter en fight på en halv time kunne jeg nette en rigtig fin laks på 13,5 kg, ny PR. til Frank og bådrekord. Tirsdag var det min tur til at fange en fin laks på 9,5 kg.

Onsdag, turens bedste dag, vandet var stadigt uklart og koldt, men nu havde vi fundet melodien, Frank fik et godt bid og efter en times fight, hvor Frank fik hevet lidt line ind, hvor efter fisken så trak samme meter line af og bare helst stod tungt under båden så jeg var nød til at sejle lidt 6 - 7 gange, lykkes det så at få fisken så tæt på båden at jeg kunne nette den. 13,5 kg men i bedre kondition end hans første 13,5 kg fisk. Vi fik sat grejet og efter et par timers trolling fik jeg så bid, og Frank kunne uden den store dramatik nette en laks på 11,4 kg - ny PR til mig. Den aften kiggede de andre fra holdet lidt skævt til os, vi havde været for heldige.

Torsdag blev turens sidste fiskedag, det ville blæse op. Vi fik et kraftigt hug på en dipsystang, men fisken hoppede af og da jeg tjekkede stangen, viste det sig at linen var knække mellem dipsyen og blinket, laksen

var løbet med blinket. Surt, surt. Ingen fisk til os den dag, men alt i alt en kanon tur.

Laksene var ikke lige så vilde som sidste år, grundet det koldere vand, men stadig rigtigt sjovet fiskeri med gode natur oplevelser, lidt sjovt når en sæl dukker op et par meter fra plannerboardet og kigger ligesomt lidt underligt på det.

Jeg regner med at jeg kan overtale Klaus og Frank til at derop i 2011.