Skrevet af Frank Jensen

Fisketur til LAGAN 2014

Steen, John, Jesper og jeg tog fra Ølstykke torsdag ved 18 tiden, da vi havde hørt at sluserne blev lukket i weekenden. Hele turen gik uden problemer.

Lagan huset var renoveret og alt var i orden, dog kunde der godt mangle et rensebord. Humøret og forventningerne var høje, da det var første gang for nogle af os, at fiske i elv, så der blev snakket grej og om vi nu havde købt det rigtige til opgaven.

Vi havde en super hyggelig aften.

( Klik på foto for at forstørre )

Næste morgen tog vi af sted til Lagan, vi var fremme 9:40. Da butikken, hvor vi kunne købe fiskekort først åbnede kl. 10, blev vi enige om at tage ned og se hvilket grej og fiskemetode man brugte. Det så meget enkelt ud, man kaster et slaske bly med en rør flue over på den anden side, og lader den drive med strømmen, det var jo meget enkelt.

Så da butikken åbnede købte vi fiskekort og det sidste grej vi manglede.

Vi havde hørt, at det skulle være godt at fiske ved røgerriget tog vi derhen. Vi fandt dog hurtig ud af, at fiskeriet kunne være dyrt, da ende grejet havde det med at sidde fast, så fra tid til anden røg der en flue eller et bly.

Da vi havde fisket i nogle timer, ville jeg gerne prøve noget nyt. Derfor skiftede jeg til en Upstream spinder, og det gav pote, med en fin laks på 3.3 kg.

Efter endnu en times fiskeri havde John også fået en stor laks på krogen. Den tog et godt udløb så John havde nogle nerver på, fordi han aftenen forinden havde fundet ud af at hans spole på hjulet var lige lovlig lille, og den line han havde rullet på mest lignede et ankertov.

Desværre ville fisken ikke det samme som John, den tog endnu et udløb og fik lagt sig ind bag en båd, og der stod den så de næste 25 min., hvor den desværre røg af.

Resten af dagen gik med nogle hug, men ingen fight.

Om aftenen kom Lasse og Per, Michael og Jim, og menuen lød på hakke dreng med bløde løg, og en del øl så det blev en hyggelig aften.

Næste morgen gik turen til en å, hvor man efter sigende skulle kunne fange regnbue og bækørred. De havde nok bare gemt sig den dag, så det blev ikke til andet end en lille aborre og et par små geder.

Efter middagsmaden, som lød på grill pølser og brød, blev vi enige om at tage til Hjörneredssjöarnas, som er en sø der ligge 10 km. fra huset.

Da vi havde en båd ved huset, og en i søen blev disse rigget til med motor og grej, og” lidt øl”.  Turen gik derefter til søen. Efter et stykke tid, hvor jeg prøvede med gummidyr og wobbler, fik jeg monteret en Dipsy og en Abu atom. Endeligt skete der noget, et stort hug og stangen stod i en bue. Jeg har aldrig prøvet det før, jeg lå og kæmpede i 5 min., og havde fået den op på 2 meter vand, da den røg af. Ærgerligt for jeg fik aldrig set, hvad det var. Ellers blev der kun taget en lille sandart og det var det.

Om aftenen stod menuen på grill, øl og en masse hygge, så det blev sent inden der blev sagt godnat.

Næste morgen lovede de dårligt vejr, så det stod på oprydning og så gik turen hjemad igen.

Alt i alt var det en god tur, med en masse hygge, men fiskeriget kunne godt have været bedre.